Blog

Persona’s? Leuk, maar vertrouw liever op data.

Persona’s zijn een voortvloeisel uit de reclamewereld. Wat het zijn? Gebruikers (potentiele klanten) die worden geklusterd op basis van gedragskenmerken (interesse, activiteit, voorkeuren, sociale betrokkenheid). Hoewel het er juist om gaat dat het gedrag leidend is, wordt vaak ook nog een koppeling gelegd met ouderwetse demografische variabelen als inkomen, opleiding, relatiestatus, etc

Ze zijn ooit bedacht om een duidelijk communicatievoorbeeld te hebben. Op zich heel handig, want de overhippe reclamejongens hadden nog wel eens de neiging te vergeten tegen wie ze nou eigenlijk communiceerden. En dan helpt het als je je doelgroep kunt visualiseren.

In navolging van de reclamewereld zijn de persona’s als paddestoelen uit de grond geschoten. Geliefd bij category-managers, die wel wat hulp konden gebruiken bij de uitbreiding van collecties. Bij woonstylisten, bladenmakers, visual merchandisers, politieke campagneleiders (Henk en Ingrid) en bij marketeers in z’n algemeenheid. Maar er is geen beroepsgroep die zo ‘los gaat’ met persona’s als online marketeers. Aanbiedingen, nieuwsbrieven, banners, alles wordt bepaald op basis van een aantal bedachte persona’s. Raar eigenlijk, want als er één groep is die beschikt over daadwerkelijke gedragsdata (en het niet hoeft te be-fantaseren) dan zijn het de online marketeers. Want waarom zou je ‘bedachte’ interesses gebruiken als je het daadwerkelijke gedrag hebt.  

Een voorwaarde voor het gebruik van data is natuurlijk wel dat je het gedrag kunt meten. Dat houdt meer in dan alleen maar een setje van webanalytics. Zo is de afdeling klantenservice bijvoorbeeld een belangrijke bron van kennis. Welke vragen worden vaak gesteld, en door wie? Maar ook het bezoekersgedrag op de website. Wie klikt er op bepaalde informatie of aanbiedingen. Wat gebeurt er wanneer je de positie en het formaat van banners verandert? Wie opent welke email berichten? Dat vraagt om testen, meten en analyseren.

Benieuwd hoe dat voor uw online business zou kunnen uitpakken? Maak een vrijblijvende afspraak met Cees van Schadewijk van Lab101. cees@lab101.nl