Blog

Hogere conversies door slimmere emailmarketing.

Als ik de inbox van mijn email open, word ik bedolven onder vele mails van evenzoveel afzenders. Een beeld dat je waarschijnlijk zult herkennen. En al deze mails schreeuwen om één ding; ‘open mij’. En om dat te bereiken wordt grof beloftegeschut ingezet. De ene belofte vaak nog groter dan de andere. “Akties op jouw lijf geschreven…”, “Ontdek hoe je….”, “Profiteer alleen vandaag…”, “We hebben een feestje voor je…”, Knalvoordeel…”.
Maar ja, eigenlijk is het niet zoveel anders dan al het andere reclamegeweld dat we altijd al op ons af zagen komen.

Je bent geneigd om de conclusie te trekken dat email marketing totaal geen effect meer zal hebben. Want is het niet zo dat al die beloftes geen enkele indruk meer maken. Toch is dat niet waar. Sterker nog, email marketing blijkt juist erg effectief. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat email marketing de hoogste ROI (Return on Investment) levert.

De vraag is alleen, hoe zet je email marketing effectief in? Gebruik je het als vervanging voor reclame zoals we die op TV te zien krijgen? (waarbij het doel vooral is om bekendheid te krijgen, en de koopconversie uiterst laag is). Is het een vervanging voor reclame zoals we die wekelijks in onze fysieke brievenbus krijgen? (met eveneens een zeer lage koopconversie). Of, is het de vervanging van gepersonaliseerde verkoopaandacht, nadat er al een vorm van interesse duidelijk is?

Hoe gerichter en hoe relevanter ‘we’ email marketing inzetten, hoe effectiever het zal zijn.

Laten we er even een voorbeeld uitnemen.

De Poortenspecialist

Een specialist in poorten stuurt al zijn relaties elke maand een email nieuwsbrief. Daarin staat elke maand een nieuw product in de spotlights. Bovendien wordt aandacht gegeven aan enkele opgeleverde hekwerken én er wordt een oproep gedaan om contact op te nemen voor het laten uitvoeren van een gratis offerte.

In eerste instantie zou je denken dat deze email nieuwsbrief zorgvuldig is samengesteld met relevante informatie. Toch hebben we geadviseerd om een andere benadering te gaan proberen. We hebben een aantal stappen uitgevoerd, die we deels even belichten.

Website

Op de website hebben we een offertegenerator toegevoegd. Bezoekers kunnen een model selecteren en daarbij een breedtemaat invoeren. Er wordt direct een prijs getoond. Daarbij wordt tevens een aanbod gedaan om een inspiratiefolder met de gekozen modellen toe te sturen via email (gevraagd wordt dus om het e-mailadres achter te laten).

Door gebruik te maken van cookies worden terugkerende bezoekers in de eerste maand herkend, en krijgen ze direct een aantal sfeerbeelden te zien van poorten waarvoor zij hun interesse hebben laten blijken.

E-mail

Invullers van een e-mailadres (op basis van een offerteberekening), krijgen een email met daarin verschillende sfeerbeelden van het poortmodel naar keuze.

Tevens wordt in de email een uitnodiging gedaan voor een bezoek aan de showroom, naar keuze op een zondagmiddag, of voor een persoonlijke afspraak op maat.

Ontvangers van de email die niet reageren, ontvangen binnen enkele dagen een mail met daarin de vraag of de afgegeven informatie naar verwachting is. Een afbeelding van een specialist is toegevoegd met daarbij de uitnodiging om contact op te nemen wanneer er vragen zijn.

Wanneer email ontvangers niet reageren op de emails, maar in de tussentijd nog wel op de website komen (cookies), wordt na enkele weken een blogverhaal toegestuurd waarin de do’s & don’ts bij aanschaf van een poort, worden uitgelicht.

De resultaten?

Deze intensievere aanpak waarin website bezoek en mailboodschappen beter op elkaar zijn afgestemd, levert een veel hogere aanvraag naar maatwerk offertes op.

Het is dan ook duidelijk dat effectieve email marketing een kwestie is van maatwerk én van het samenspel van verschillende online kanalen.

Wil je weten hoe we het emailmarketing proces van jouw bedrijf kunnen verbeteren? Doe er niet moeilijk over, stuur gewoon even een email en we nemen contact op voor een afspraak.