Blog

Hallo ondernemer, wat wil jij eigenlijk bereiken met je website?

Hoe vreemd het ook mag klinken, vele ondernemers worstelen nog altijd met hun website. De vraag of een website nodig is, is inmiddels wel een beetje beantwoord. Maar wat nou het echte doel is van de website? Daarover bestaat nog voldoende twijfel.

En – eerlijk is eerlijk – een gesprek met een gemiddelde website-ontwikkelaar brengt niet de allerbeste uitkomsten. Nog steeds trappen ook ontwikkelaars in de valkuil om een showcase te willen maken met de nieuwste e-toeters en bellen. De uitkomst? Een website die er in eerste instantie fraai is, maar wanneer je nog eens kijkt, niet perse goed informeert of aanmoedigt om contact op te nemen. Met het excuus van actueel te willen zijn, wordt vooral een manier gevonden om de zogenaamde eigen expertise te etaleren. Maar of je daar als opdrachtgever nou iets aan hebt?

Bij Lab101 hanteren we een drietal eenvoudige vragen om het doel van een website helder te krijgen.

Vraag 1. Wie zijn je belangrijkste bezoekers op de website? Zijn het klanten die je bedrijf al kennen? Zijn het potentiële klanten? Zijn het toeleveranciers?

Vraag 2. Wat wil je dat een websitebezoeker ervaart tijdens een online bezoek? Kan hij/zij allerlei informatie vinden? Over producten, diensten en services? Is de website bedoeld om het verkoopproces te beïnvloeden? Wil je ontdekken welke potentiële klanten interesse hebben in bepaalde producten of oplossingen? Of wil je zelfs dat de website daadwerkelijke verkooptransacties mogelijk maakt (e-commerce)?

Vraag 3. In welke mate is je bedrijf toegerust om de website te ‘onderhouden’. Want of het nu gaat om informatieverstrekking of het afbeelden van een nieuw product, met daarbij een heldere productomschrijving, het ‘bijhouden’ van een website kost tijd én kennis. De praktijk leert dat over beide elementen nog wel eens lichtzinnig gedacht wordt.

Een goed begin is het halve werk.

Voordat je besluit om een nieuwe website te lanceren, of je bestaande website te vernieuwen, is het raadzaam om goed te overdenken wat je wilt bereiken met je website.

Het is verstandig om dat in overleg te doen met mensen die het klappen van de zweep kennen. Zoals bij Lab101. Nog niet overtuigd? Probeer het eens uit met een vrijblijvende kennismaking.