Blog

Alles voor de nummer 1 positie in Google?!

Veel bedrijven richten zich met hun SEO activiteiten op het bereiken van positie 1 in Google. Let wel, de organische nr 1 in Google. Dan zijn de klikken immers gratis. Het is echter goed om je te realiseren dat de weergave van zoekresultaten in Google de laatste jaren aan veel veranderingen onderhevig is. En Google blijft er ook continu mee testen. Een goed voorbeeld daarvan is de toename van Advertenties (Search + Shopping), Afbeeldingen, Youtube-video’s, Google Maps en andere kanalen in de zoekresultaten.

Deze week dook een interessant onderzoek op uitgevoerd door Moz  (een vooraanstaand bedrijf uit Amerika dat zich richt op de ontwikkeling van SEO software en op dat vlak veel onderzoek verricht). 

Het onderzoek richtte zich op de plaats op de resultaten-pagina die ingenomen wordt door de 'organische nummer 1' in Google. M.a.w. waar op de pagina (gemeten in Pixels vanaf de bovenkant) staat de SEO nr. 1? 

In 2013 zijn daarvoor 10.000 zoekopdrachten geanalyseerd. Daaruit bleek dat de SEO nr 1 gemiddeld weergegeven werd op 375 px vanaf de bovenkant van de pagina. 

In 2020 heeft Moz dezelfde 10.000 zoekopdrachten uitgevoerd, waaruit blijkt dat de gemiddelde weergave van de nr1 gezakt is naar 616 pixels gemeten vanaf de bovenkant. 

Het meest extreme voorbeeld uit dit onderzoek (dat overigens uitgevoerd is op het Amerikaanse domein van Google) is de zoekopdracht ‘Vacuum cleaner’ (Stofzuiger). In onderstaande schermafbeelding van dat zoekresultaat wordt duidelijk dat de organische nr 1 te zien is na niet minder dan 2300 px omlaag te moeten scrollen. 

Bron: Moz.com

 

Je zult niet verbaasd zijn dat het aantal klikken op dit eerste SEO resultaat om en nabij nihil zal liggen. Dus, dan heb je als bedrijf enorm hard gewerkt om de nr 1 positie te bereiken, maar zie je vervolgens dus geen verkeer naar je site. 

Ons advies is dus ook om niet ‘blind’ te gaan voor de nummer 1 posities op de voor jouw bedrijf belangrijke keywords, maar vooral eerst uitgebreid en gedegen zoekwoord onderzoek te verrichten. Onderdeel daarvan is uiteraard ook te analyseren welke type zoekresultaten Google op die zoekwoorden laat zien. Dit is namelijk van groot belang in het bepalen van de SEO strategie voor dat zoekwoord. Immers, zichtbaar zijn op een plaats of een plek waar niemand komt of zoekt levert je uiteindelijk niks op. 

Wil je er meer van weten? Praat er eens over met Cees van Schadewijk van Lab101.